söndag 27 juli 2008

Ökenvandring

Jag sprang idag, det var varmt idag, dryga 30 grader tror jag... För den som inte har gjort det kan jag upplysa om att det är jobbigt på en helt annan nivå, man känner sig lite som en fisk på land eftersom man tappar så mycket vätska. Mina tankar går därför till de som springer dom riktigt tuffa loppen Marathon de Sables och Badwater.

Det hela sätter lite perspektiv på saker och ting, Badwater; banrekord knappt 23 timmar (2007, ett svalt år sägs det). Spelar mindre roll, 135 miles genom death valley, över 3 bergspass uppåt 52 grader i luften, att folk överlever är en gåta... Det sjukaste, eller coolaste, alla tävlar på lika villkor, man som kvinna. Årets topp 10 såg ut så här; man, man, kvinna, man, kvinna, man, kvinna, kvinna, kvinna, man... Dessutom Pam Reed har vunnit hela rasket 2 år i rad (2002-2003), dessutom 5:a i år (47 år gammal)

Ja ja, här är mitt bidrag till lång löpning i värme: Stockholm 30 grader, 26,5 km... känns tufft eller?
Del 1, Del 2

Inga kommentarer: