onsdag 17 september 2008

Irriterad

Jag är irriterad på en massa saker just nu. De mest har med finanskrisen att göra. Jag är irriterad över att ingen i bestämmande position på L&B insåg vart man styrde sitt skepp. Jag är irriterad över ekonomijournalister som bara skriver strunt om att riksbanken inte borde höja räntan. Eller inte ens det, de bara hintar det. Är det så att alla dessa journalister sitter på dyra lån och har problem att hålla koll på utgifterna? Jag vet inte. Det jag vet är att riksbanken har ett väldigt enkelt uppdrag. -Håll inflationen i schack, ni har repo-räntan till er hjälp. Enkelt. Det kvittar alltså om inflationen är 4,1 eller 4,4% räntan skall upp ändå. Visst, man vill inte ta i så mycket att det drar igång samma kreditkris som i USA. Men det är ju egentligen inte deras problem. Om en räntenivå på säg 6% drar igång en kreditkris är det bankernas fel ingen annans. Jag vet att när vi skulle låna räknade vi med räntor upp mot 6% och det var viktigt för oss att ha lite marginal även här. Det var inget någon rådgivare tipsade oss om, dom kollade på dagens ränta (då ca 3,1%) och sedan +2%, dessutom räknade de med att alla jämkade. Det finns en massa "what if":s i den ekvationen. Ja, ja om nu världsekonomin överlever de närmaste månaderna kanske något bättre kommer ut på andra sidan. Tyvärr kommer inte tillräckligt med huvuden rulla utan fel personer kommer hela tiden drabbas. Tusentals individer kommer troligen sitta i en jobbig sits med lån som överskrider deras tillgångar för att någon nyexad backslick-pajas rådde dem att låna till topplånet. Visst det är individens fel, men det vidirga är att rådgivaren klarar sig utan en skråma. Dom får helt enkelt en skopa av mig här och ett fett minus på karmakontot.

Inga kommentarer: